A cos dokázal(a) ty, že kritizuješ?

16. února 2016 v 8:00 | Lina Dee |  Myšlenky


Čas od času se člověk dostane do názorové rozepře. Ať už je to naživo, nebo virtuálně, často, když dojdou argumenty, zazní právě ona věta z nadpisu. To bývá moment, kdy mám chuť vyskočit, protlačit se kabelama na druhou stranu, nebo v horším případě rovnou skočit na toho tupce, co to vznesl a profackovat mu xicht na druhou stranu hlavy. Neexistuje otázka, která my měla víc ranit a ponížit. Kdysi to jeden použil i na mne. Viděla jsem rudě, ale zachovala jsem klid a vypsala mu seznam věcí, na které jsem hrdá a beru je tak, že jsem něco dokázala.

1) Narodila jsem se a přežila to, i když jsem měla namále. Následky nesu dodnes.
2) Prožila jsem dětství zavřená v bytě s matkou alkoholičkou a přesto se ze mě nestal sígr a sociální případ jako z jiných dětí z podobných poměrů
3) Mám práci, stálý vztah a fungující domácnost
4) A nakonec i několik málo úspěchů na literární a hudební scéně.

Myslím, že mám na co být hrdá. Ostatně téměř každý, kdo si položí otázku, co jsem dokázal(a) by na ni měla odpovědět, protože každý, byť sebemenší úspěch může mít pro ostatní ohromnou cenu. Já třeba nejsem mateřský typ a smekám před svými sestrami, které každá přivedly na svět po dvou dětech a daly jim krásné dětství a zázemí. Jako nedostudovaná si vážím každého, kdo neseknul se školou a dokázal jít dál. Prostě každý má nějakou cenu a nikdo by si neměl dovolit plivnout druhému do očí tak odpornou otázkou.

Existují výjimky, samozřejmě - například, když se kamarádi hecují ale ve chvíli, kdy je tato otázka použita jako protiargument "ty nemáš co říkat, jsi nula nicka póvl a hovno na botě společnosti" je nutné si uvědomit vlastní cenu a nenechat se zlomit a ponížit. To je totiž to, kam vás chce oponent dostat, protože on je king a vy nic. Bohužel, jelikož dnes nikomu není nic svaté, tak i když mu vynesete deset věcí, které pro vás mají význam, stejně je pošpiní a jejich význam se bude snažit srazit. Je to házení perel sviním. Důležité, opravdu nejdůležitější je, abyste si v takovém případě uvědomili vlastní cenu vy. Že o ní nepřesvědčíte protivníka, je vedlejší. Vy ji znáte a víte, že ponížit vás tímto způsobem je nemožné.
 

15 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Pink-bee Pink-bee | Web | 16. února 2016 v 8:20 | Reagovat

Krásně napsané. Děkuju, žes mi takhle po ránu kdy mě čeká nudný den ve škole, kde na mě budou řvát, venku je hnusně a zima...zvedla trochu náladu :D

2 Marsi Marsi | Web | 16. února 2016 v 8:52 | Reagovat

Moc hezky jsi to napsala, a souhlasím s tímto, že nikdo by se neměl nechat ponižovat :)

3 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 16. února 2016 v 9:22 | Reagovat

No podstata ale je, že i kdyby ses narodila při hladkém porodu, měla ukázkové a celkem bohaté rodiče, neměla vztah a momentálně třeba ani práci (ať už už nebo ještě) a neměla na kontě nic zajímavýho, tak máš právo kritizovat, pokud kritizuješ s argumenty. Je hrozný, jak moc lidí pořád nechápe, že kritika vůbec nemusí a ani nepřichází jenom od lidí, co onu věc umí líp, ale že kritizovat může každý, kdo se s ní setkal nebo kdo o tom něco ví, pokud jenom nenadává.

4 veri-art veri-art | Web | 16. února 2016 v 9:56 | Reagovat

Pěkný článek :-)
Souhlasím s tím, že pro tebe je něco v životě důležité, jsi na to hrdá, že si to zvládla, ale když to někomu řekneš, jen nad tím mávne rukou a řekne, že to nic není a že to nic neznamená.
Já se s tím setkávala pokaždé, když jsem na vysvědčení ve škole měla samé jedničky, nebo když jsem odmaturovala s vyznamenáním. Pro mě to byl úspěch, byla jsem na sebe hrdá, i když jsem věděla, že se na výšku nehlásím, snažila jsem se mít ty jedničky. Jenomže pak mi na to každý odvětil: stejně ti to je na nic, v práci nehledí na to, jestli máš maturitu, jedničky, vyznamenání atd. Takže ses nemusela tak moc učit a víc žít.
Já žila, ale ostatní to neviděli. Vím, že na pohovoru na dělníka je neohromí moje maturita s vyznamenáním, ale já jsem na sebe hrdá a to mi nikdo nevezme!

5 Anet Anet | 16. února 2016 v 10:54 | Reagovat

naprostá pravda :) (y)

6 Xerodoth Sigmius Xerodoth Sigmius | E-mail | Web | 16. února 2016 v 12:48 | Reagovat

Argument "A cos dokázal(a) ty, že kritizuješ?" je dle mýho dost postavenej na palici. Pokud jsi společensky bezvýznamná lůza a řekneš o někom slavným, že se chová jako kretén, proto, že on má větší fejm než ty pořád neznamená, že se může chovat jako kretén. I když je to dost subjektivní.Ale kritika je prostě důležitá věc. Vrací tě to na zem a přiměje tě to k pohledu na situaci z hlediska ostatních. Ohánět se hned tímhle pseudoargumentem je hovadina. Stoprocentní vědomí toho, že něco děláš správně, je blbost. Měli bychom nad sebou pochybovat. A uvědomit si, že se nikdy nezavděčíš všem.

7 Wendy Wendy | Web | 16. února 2016 v 12:49 | Reagovat

Super! :D [:tired:]  [:tired:]  :D  :D  :D  ???  ???  ???

8 Štěpánka Štěpánka | 16. února 2016 v 13:09 | Reagovat

Asi jeto argument, který zoufalec použije, když už nemá co říct. Moc hezky napsané.

9 Jana Jana | E-mail | Web | 16. února 2016 v 15:00 | Reagovat

Miluji tě o to víc, co víc píšeš! S podobným argumentem jsem se setkala právě díky tomu, že jsem se někomu měla omluvit za svůj životní styl. Musím říci, že to je dvousečná zbraň a velice ti děkuji za konečnou poznámku, že se nemáme nechat ponižovat a hnát do kouta :)

10 Kate. Kate. | Web | 16. února 2016 v 15:32 | Reagovat

Souhlasím. To, co jsme dokázali se váže s osobním úspěchem (ať už vnitřním nebo vnějším), na druhou stranu, nikdo nedokáže ocenit to, co jsi dokázala, protože lidi jsou schopni vidět jen ty hmatatelné úspěchy. Nevidí, kolik námahy, selhání a celkově úsilí tě to stálo.

Na zavěr dodávám, že každý je svého štěstí strůjce a když ti někdo bude tvrdit, že jsi nicka, nula nebo póvl, tak platí staré dobré 'kdo to říká, ten to je, tomu se to rýmuje' :-)

11 Lina Dee Lina Dee | E-mail | Web | 16. února 2016 v 17:45 | Reagovat

[3]: I kdyby to bylo všechno tak hladké, jak jsi napsala, mám tisíc dalších důvodů, proč si sama sebe vážit a každý by je měl mít. Ono tohle není tolik o té argumentaci samotné, ale o tom,  nenechat si utlouct sebevědomí.

12 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 21. února 2016 v 10:12 | Reagovat

I kdyby si nic z toho nedokázala a neměla nač být hrdá (což není tvůj případ, ale kdyby byl), stále není důvod proč bys nemohla něco zkritizovat a poukázat na něčí chybu- když se to udělá slušně a podle situace, vždycky to jde. Je to jako když autorovi knihy zkritizuješ jeho dílo- máš na to právo, protože jsi nespokojený- všímavý čtenář a je jedno, že jsi ve svém životě psala třeba jenom slohovky, každý kdo jde totiž s kůží na trh (s knihou, výrokem, činem apod.), musí počítat s tím, že ne všichni s ním budou souhlasit nebo se s jeho myšlenkou ztotožní.

13 Heaven Heaven | Web | 2. března 2016 v 14:49 | Reagovat

Tohle je prostě nejhloupější argument, ktetý používají jen lidi, co nemají co lepšího říct. Můžeme si jako lidé dovolit kritizovat cokoliv. Taky poznám, že dům stojí nakřivo a nepotřebuji se ohánět vzděláním a zkušenostmi.

14 hedd hedd | Web | 2. března 2016 v 15:11 | Reagovat

Ano, nenechat si pošlapat sebevědomí.. Bohužel to někdy bolí..

15 Grumpy Grumpy | Web | 2. března 2016 v 15:17 | Reagovat

Souhlasím s tvým názorem. Tahle věta v nadpisu je založena na klamu, že všichni jsou perfektní a ti, co je kritizují, jsou jen závistivci. Kdyby na světě nebyla kritika, nikdo z nás by se nemohl posunout dál. Slušný člověk dokáže kritiku přijmout a něco si z ní vzít. Hlupák pronese tuhle větu. Právo kritizovat nebo pochválit má přece každý.

16 Illumináti Illumináti | Web | 2. března 2016 v 15:27 | Reagovat

wow
                such důkaz
                                  so 5
    much ty
                     very hrdá
                   8-)  8-)  8-)  8-)  8-)

17 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 2. března 2016 v 16:01 | Reagovat

Mě to baví, lidi se chovaj hloupě...

18 Anita Barrasa Anita Barrasa | E-mail | Web | 2. března 2016 v 16:15 | Reagovat

Naprosto souhlasím, tuhle otázku pokládají jen ti, kteří nezvládají kritiku ostatních, přitom bychom se z ní naopak měli poučit. Vyslechnout si jiné názory, díky nim se zlepšovat a stát se tak lepším člověkem.

19 hmhm hmhm | 2. března 2016 v 17:21 | Reagovat

ach no jistě

20 Amia Amia | Web | 2. března 2016 v 18:13 | Reagovat

Ja ji spíš řadím mezi ty vynesené ve chvíli, kdy už oponent nemá co říct. Došly mu logické argumenty, tak se uchýlí k větám, které mají druhému zavřít hubu, dokázat, že mluvčí je jakože lepší a vyhrát mu hádku.
Hm. V tu chvíli je jasné, že je zablokovanej a nic s ním nehne. Takže mu nechám to jeho chbvítězství (chtěl by vít. :D ) a odcházím

21 Čerf Čerf | E-mail | Web | 2. března 2016 v 19:48 | Reagovat

Vzpomněl jsem si na jeden hodně starý vtip na podobné téma: Otec kárá svého syna: "Když mně bylo patnáct let, Lindbergh přeletěl Atlantský oceán. A co jsi v tom věku dokázal ty?" :-)

22 retrofeeling retrofeeling | Web | 2. března 2016 v 20:41 | Reagovat

Já už se raději s nikým nehádám, nemám na to nervy a stejně to nikam nevede :-)

23 *Martina Z. *Martina Z. | Web | 2. března 2016 v 20:48 | Reagovat

Tohle je moudrý článek napsán moudrou autorkou. Lidi, které okamžitě tasí tento argument, nemají na diskuzích co dělat, když nedokáží pružně reagovat. Nebo ať proboha aspoň nic dále nerozebírají. Další , co diskutující vytahují při absenci argumentů je gramatika....taky oblíbené...

24 Miloš Miloš | Web | 2. března 2016 v 21:51 | Reagovat

Literáti a filmaři jsou na kritiku asi nejalergičtější. Mají na to průpovídku: "Kritik je člověk, který ví, jak by to mělo být, kdyby to sám uměl."

25 Aless Aless | Web | 2. března 2016 v 23:03 | Reagovat

Tento článok pošlem niektorým inteligentom, ktorých mám vo svojom okolí a zvyknú sa touto vetou veľmi často ohrňovať. Naozaj veľmi dobre napísané :) .. Každý v živote niečo dokázal, pre každého znamená úspech niečo iné. Takže si myslím, že táto otázka je jedna z tých najhlúpejších akú môže niekto položiť.

26 Lucka Lucka | E-mail | Web | 2. března 2016 v 23:25 | Reagovat

Je to hezky napsané, já si ve svém okolí naštěstí udržuju lidi, kteří by si tohle nedovolili použít (přátele) nebo takové, kteří nemají potřebu kolem sebe takhle kopat. Já si myslím, že těmito argumenty se ohání pouze takový člověk, který má nějaký životní mindrák a má potřebu si ho léčit na ostatních... :-)

27 Nancy Nancy | Web | 3. března 2016 v 2:58 | Reagovat

- "a co si dokazala ty?!"
- "sformulovat argument ktory ma logiku, napr., to si dovol"

28 Lenna68 Lenna68 | Web | 3. března 2016 v 9:49 | Reagovat

To je hezky psaný článek, který ukazuje, že každý jedinec má individuální využití, a správně poukazující na to, že každý má svoji cenu, což je opravdu tak. P.S.: S hlupáků si nic nedělej, je paradoxem, že často na vzdělání nezáleží, záleží na schopnostech, píli a dobré náhodě a takový třeba jen vyučený člověk může být úspěšnější než vysokoškolsky vzdělaný jedinec. ;-) :-)

29 Damien is online... Damien is online... | Web | 3. března 2016 v 12:06 | Reagovat

Veľmi správne! Na druhú stranu, ak človek pozná svoje hodnoty, takáto otázka by ho nemala vyviesť z miery. Všetko je otázkou sebavedomia a miery urážlivosti. Stay calm.

30 Candyi Candyi | Web | 3. března 2016 v 13:25 | Reagovat

Ve škole nám pořád jedna učitelka říka něco podobného jako máš v posledním odstavci, ale jiná učitelka zase říká něco co dost silně podkopává sebevědomí (teda aspoň mě, protože já jsem ve škole oproti domovu andílek): "Vy jste tak nemožné děcka! A váma se nedá pracovat! Ani jeden ve třídě tu nemáte co dělat - vraťte se do školky! Některé bych poslala do speciální školy!" apod. :-(  Nezastávám se toho názoru, že je tohle dobře - jak člověk potom má cítit?! Sráží to sebevědomí ze 100 na NULU

31 ejnyt-world ejnyt-world | 3. března 2016 v 20:41 | Reagovat

Klasika, no.. Hlavní je, přesně jak píšeš, říct sám sobě, že nejsi nula. Ať si nějaký hlupák říká co chce, ve většině případech tě ani pořádně nezná. Chce to hlavně brát s nadhledem. :)

32 Zelený jezevčík Zelený jezevčík | Web | 3. března 2016 v 22:15 | Reagovat

Taky nechápu.
Na YouTube jsem viděla nějakou straaašně populární písničku - "Teri Blitzen a Johny Machette - Vánoční".
Je celkem hloupá, Teri ani pořádně zpívat neumí, ale to přece nevadí, hlavně že je oblíbená mezi náctkama.
Jkhny se tam houpe jako krypl a úplně kazí Vánoční dojem. Text taky stojí za prd.
To ovšem nebrání tomu, aby ji hráli o Vánocích v rádiu a všude možně.
No ale teď k podstatě - hodně lidí to píše do komentářů. A věřte nebo ne, najde se tam pár dobráků, kteří odepíšou "No a co ty nejsi tak krásná a neumíš ani z poloviny tak zpívat". Jo, ok, až na to, že osoba, které to píšou, nemá na celém YouTube ani jednu svojí fotku natož hlas.

33 jajafilm jajafilm | Web | 4. března 2016 v 8:57 | Reagovat

Naprosto souhlasím, děkuji za článek. :-)

34 Malé kotě Malé kotě | Web | 4. března 2016 v 14:32 | Reagovat

Já je na jednu stranu chápu, protože když si vezmeš, že plno "kritiky" (v podstatě bezpředmětných urážek) přichází jen kvůli tomu, že někdo nedělá hudbu/filmy/věci/whatever, která je danému po chuti...  
Lidi by si měli hlavně zamést před vlastním prahem a starat se o vlastní život. Obvykle tento "argument" chodí stejně po nějaké ""konstruktivní kritice"" stylu "XY je bazerant!" - přece nebude nikdo debilům vysvětlovat sáhodlouze něco rozumného, když pak zareagují stylem "a stejně je to bazerant zkur....domácí" - a to bez jakéhokoliv podložení. V jiných případech jsem se s tím nesetkal, bohužel a pochybuju, že někdo jenom tak za tebou přijde, když mu vysypeš 645864 argumentů s hlavou a patou a on ti na to řekne "ale dokázal víc než ty" - ne, to se prostě nestává. Potkal jsem hromadu blbých lidí, ale tohle jsem nezažil - rozhodně ne f2f.
A vůbec, někdy se ničím jiným argumentovat nedá než tím, co má daný na kontě. Těžko o slavné osobnosti řekneš, že je to úplné zlatíčko, co by neublížilo mouše, když ji neznáš osobně. A ve společenském měřítku je prostě "má platinovou desku/oscara/nobelovku/jinou velkou cenu" daleko silnější než "tenhle člověk je jenom ubohej, argumentu neschopnej hejtr, co roní slzy na fejsbuku, že bude pracovat max v mekáči, umře neviditelnej". (Nadsazeně, samozřejmě.)

Jinak v zásadě souhlasím, ale zkrátka taky záleží na situaci... Tím toto neobhajuji, sám toto tvrzení nepoužívám, rozhodně ne veřejně, ale někdy je třeba se na věc podívat z více stran...

35 Malé kotě Malé kotě | Web | 4. března 2016 v 14:33 | Reagovat

A na závěr bych dodal slavnou větu - "nemusím být šéfkuchařem, abych poznal, že žeru hovno". To je pravda, ale každá kritika se dá vyjádřit slušně. Což Češi obecně neumí. Kdyby uměli, třeba bychom zde tuto větu vůbec neřešili. :)

36 ichi ichi | E-mail | Web | 4. března 2016 v 23:51 | Reagovat

Krása, tleskám. Je to skvěle napsané. :3

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama